
1 
 

MEMO 

TO:  Ronald Bailey, Reason magazine 

FROM:  Francesca T. Grifo, Union of Concerned Scientists 

DATE:  May 31, 2012 

RE:  REASON FOUNDATION’S INCLUSION IN A CLIMATE OF CORPORATE CONTROL 

 
Thank you for the opportunity to explain the inclusion of the Reason Foundation in the Union of 
Concerned Scientists’ May 2012 report A Climate of Corporate Control.  
 
First, I would like to acknowledge the editorial independence of Reason magazine from the Reason 
Foundation. With regard to the Reason Foundation, this report addresses information from corporate 
foundation tax filings and materials found on the Reason Foundation’s website.  
 
Why the Reason Foundation is in Figure 5 
The inclusion of the Reason Foundation in Figure 5 of the report reflects payments from the General 
Electric Foundation to the Reason Foundation in 2009 and in 2010.  Each payment is documented in the 
General Electric Company’s Internal Revenue Service Form 990, publically available here and here.  
 
We did not have a threshold dollar amount for funds. The Form 990 does not provide further 
information on the nature of these payments or any others documented in this figure; therefore, we 
treated all payments equally and carefully cited the sources of this information. In addition, we clearly 
acknowledged on page 11 of the report that because the details of these affiliations are not publicly 
available, we cannot directly link specific donations to climate-related activities.  With greater 
transparency measures in place for corporate giving, we could have determined and reported the 
specific nature of those gifts. 
 
How We Determined the Reason Foundation Misrepresents Science 

Our analysis is based on climate-related materials associated with the groups we assessed, including the 

Reason Foundation (again, not the editorially-independent Reason magazine). As noted in the 

methodology as described in Appendix A (page 53) of the report, our criteria for identifying 

misrepresentations of the science was as follows: 

To identify companies, think tanks, and other organizations that misrepresented climate science 

in their statements or actions, we examined materials associated with their names and looked 

for statements therein about climate change that misrepresented the scientific consensus on 

climate change. These misrepresentations included any of the following (adapted from Brown 

2012): 

 Emphasizing the unknowns about how human actions may affect the climate system 

while ignoring what is known 

 Repeating untruthful claims about climate change science 

http://dynamodata.fdncenter.org/990pf_pdf_archive/222/222621967/222621967_200912_990PF.pdf
http://207.153.189.83/EINS/222621967/222621967_2008_0573F109.PDF


2 
 

 Manufacturing bogus scientific claims by such strategies as organizing dubious 

scientific conferences and paying for scientists to produce criticisms of mainstream 

climate science 

 Widely publishing climate-science claims that have not been subjected to peer 

review 

Companies and outside organizations with statements affiliated with their name that had any of 

the above four characteristics were considered, for the purposes of this report, to be 

misrepresenting climate science.  

For the Reason Foundation, this assessment was based on the contents of the climate change section of 

the foundation’s website, available at reason.org/areas/topic/climate-change. Due to its choice of which 

scientific research to feature (and not feature), and the context in which this information is discussed, 

the foundation’s treatment of climate science was found to be misrepresentative of the scientific 

consensus. Many of the posts on reason.org focus exclusively on studies and information that 

emphasized the uncertainty associated with climate science, while neglecting to place this information 

in context of what is known about that science.   

For example, the blog post entitled, “Global Warming...Cooling...Or Just Climate Change?” does not 

accurately represent the research that it purports to summarize. The post claims to highlight new data 

from the UK Met Office (a news release for which is here); however, the post fails to provide a link to 

this release or the original study. Instead, the post provides a link to a Daily Mail article that purports to 

summarize the findings.  

Even a quick comparison of the original news release from the Met Office with the Daily Mail article 

demonstrates that Daily Mail misinterpreted the research results. The article’s subtitle reads, “Met 

Office releases new figures which show no warming in 15 years,” but the Met Office’s news release 

states the following: 

 “2012 is expected to be around 0.48 °C warmer than the long-term (1961-1990) global average 

of 14.0 °C, with a predicted likely range of between 0.34 °C and 0.62 °C, according to the Met 

Office annual global temperature forecast … The middle of this range would place 2012 within 

the top 10 warmest years in a series which goes back to 1850.”  

This discrepancy between the two accounts is further underscored by a subsequent statement from the 

UK Met Office, declaring that the Daily Mail article “includes numerous errors in the reporting of 

published peer reviewed science undertaken by the Met Office Hadley Centre” and for its author “to 

suggest that the latest global temperatures available show no warming in the last 15 years is entirely 

misleading.” The Met Office also rightly pointed out that taking a longer, scientifically defensible time 

frame shows significant warming over the past several decades. 

Despite this obvious misrepresentation of the data and further confirmation from the authors of the 

peer-reviewed study, we find no correction on the site to educate readers of this error.  If the Reason 

Foundation’s intention with this post was to educate on the findings of this new study, we see no reason 

file:///C:/Documents%20and%20Settings/FGrifo/Local%20Settings/Temporary%20Internet%20Files/Content.Outlook/F8GJNAAA/reason.org/areas/topic/climate-change
http://reason.org/blog/show/global-warmingcoolingor-just-climat
http://www.metoffice.gov.uk/news/releases/archive/2011/2012-global-temperature-forecast
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2093264/Forget-global-warming--Cycle-25-need-worry-NASA-scientists-right-Thames-freezing-again.html#ixzz1ksaCiGCo


3 
 

why the foundation would not have directly linked to the Met Office’s summary of the study results 

rather than a news article that misinterprets these data.  

Further, the post does not accurately reflect what the majority of climate scientists understand about 

warming trends and how short-term temperature changes should be interpreted. This post implies that 

because there has not been a detectable warming in temperatures since 1997, long-term temperature 

trends consistent with climate change are not valid. The post reads: “the Earth is not warming. It hasn't 

experienced meaningful warming since 1997.” In reality, most climate scientists understand that 

temperature trends over this short of a time period are not statistically significant because at this scale 

the noise of variability in temperatures is greater than that of any detectable climate signal and thus, 

climate trends cannot be detected with sufficient accuracy over this short time range.    

Other posts on the site show a similar pattern of discussing isolated research findings without 

presentation of known climate science surrounding this new information. By failing to place these 

findings in context, readers are misled to believe that scientific understanding of climate change is much 

less certain than in reality. We find this way of discussing climate change is misrepresentative of the 

scientific consensus.    

We hope this addresses your concerns with the report.   


